HOE MINDER JE STEKEN
Een mindering wordt gebruikt om het aantal steken op je naald te verminderen.Je kunt deze techniek gebruiken om je breiwerk smaller te maken en er vorm aan te geven, om kant te maken, of knoopsgaten, of mouwen…
Stap-voor-stap
Om te minderen tijdens het breien kun je 1 steek afhalen, 1 steek breien en de afgehaalde steek over de gebreide steek halen, of 2 steken samenbreien.
De geminderde steken leunen altijd naar rechts of naar links, afhankelijk van het soort mindering dat je gebruikt. Om een mindering te maken die naar links leunt, gebruiken we 1 steek afhalen, 1 steek breien en de afgehaalde steek over de gebreide steek halen. Om dit te doen steek je de rechternaald in de eerste steek en haal je deze af naar de rechternaald zonder de steek te breien.
Brei de volgende steek recht.
Met de punt van de linkernaald haal je de afgehaalde steek over de tweede steek heen van de naald af.Je hebt nu een steek geminderd en er staat een steek minder op je breinaald.
Brei de rest van de naald verder. Voor dit voorbeeld breien we tricotsteek, dus de naald wordt recht gebreid.
Aan de verkeerde kant brei je alle steken recht. Aan het begin van iedere naald herhaal je de stappen tot je het gewenste aantal steken hebt geminderd.Nu gaan we minderen door twee steken samen te breien.In dit geval leunt de mindering naar rechts, dus we maken deze mindering aan het eind van de naald.Steek de rechternaald in de volgende twee steken op de linkernaald en brei deze gewoon alsof je een steek breit.Onthoud dat je deze mindering maakt aan de voorkant van je werk.
Als je de naald af hebt,keer je je werk om en brei je de volgende naald averecht.
Keer je werk om en brei verder. In dit geval hebben we de minderingen aan het begin of eind van de naald gemaakt, maar je kunt ze overal in het breiwerk gebruiken, afhangende van wat voor resultaat je wilt en wat het patroon aangeeft.Maak een nieuwe mindering door twee steken samen te breien.Steek de naald in de volgende twee steken en brei ze samen.Je zult zien dat de mindering aan het einde van de naald naar rechts leunt.Herhaal en minder zo veel steken als je wilt.Ideaal gezien kan je de twee minderingen combineren aan verschillende kanten van het werk: 1 steek afhalen, 1 steek breien en de afgehaalde steek over de gebreide steek halen aan de rechterkant van het werk en 2 steken samenbreien aan de linkerkant van het werk zodat de randen meer symmetrisch worden.