JACQUARD TECHNIEK
Deze techniek wordt gebruikt om patronen in je breiwerk te creëren. Je hebt een patroon en twee bollen wol in verschillende kleuren nodig. We gaan breien in tricotsteek en het patroon wordt gemaakt door de verschillende kleuren te gebruiken.
Stap-voor-stap
Deze techniek wordt gebruikt om patronen in je breiwerk te creëren. Je hebt een patroon en twee bollen wol in verschillende kleuren nodig. We gaan breien in tricotsteek en het patroon wordt gemaakt door de verschillende kleuren te gebruiken.
Je knipt de draad niet door als je van kleur wisselt, de draden van beide kleuren lopen door aan de achterkant van het breiwerk. Het is belangrijk om de draden niet te strak te trekken zodat je het breiwerk niet rimpelt. We breien zoals het patroon aangeeft, zowel aan de voorkant ans de achterkant van het werk.
Begin met een recht gebreide steek zoals het kleurschema aangeeft, met de eerste kleur.
Als je het punt bereikt waarop je het patroon begint, begin je met het gebruiken van de andere kleur garen. Om dit te doen plaats je het garen dat je aan het gebruiken was aan de achterkant van je werk, en hou je het vast met je linkerhand.
Neem het uiteinde van de draad in je nieuwe kleur en hou beide draden vast met je linkerhand.
Begin te breien met de nieuwe kleur.
Als je van kleur moet wisselen, neem je de draad van de eerste kleur weer. Haal de draad achter je werk naar links, waarbij je het vrij los laar, en brei de steken verder zoals aangegeven in het patroon.Je ziet nu hoe de twee kleuren verwikkeld zijn aan dr achterkant van het breiwerk.
Keer je werk om en brei de volgende naald averecht, waarbij je de kleurwisselingen aangegeven in het patroon volgt. Voor dit voorbeeld kijk je naar de draden van de kleurwisselingen. Brei verder en wissel van kleur waar nodig. Trek de draden niet te strak en knip ze niet door. Als je je eigen patroon gaat maken, raden we aan om het eerst uit te tekenen en om niet meer dan 4 steken te breien zonder van kleur te wisselen, omdat dit hele lange draden achter je werk vormt die het breiwerk strak kunnen trekken.