HOE ZET JE STEKEN OP
Bij het beginnen van elk breiwerk is het eerste dat je moet doen steken opzetten.Begin met een lange draad garen. De lengte hangt af van het aantal steken dat je moet opzetten.
Stap-voor-stap
Neem een breinaald en hou deze vast met je rechterarm zodat je je handen vrij hebt.
Maak een lus. Dit doe je zo:Neem je garen met beide handen en wikkel het om je middel- en wijsvinger.
Neem je garen met beide handen en wikkel het om je middel- en wijsvinger.
Hou de lus vast met je linkerhand. Steek je rechterduim en wijsvinger door de lus en pak de draad eronder vast.
Hou de lus vast met je linkerhand. Steek je rechterduim en wijsvinger door de lus en pak de draad eronder vast.
Trek de draad door de lus geen, en hou de draad vast met je rechter wijsvinger.Je hebt nu een lus en je eerste steek gemaakt.
Plaats de lus om de naald onder je arm en trek de lus strak om de naald heen.
Nu kun je beginnen met steken opzetten. Trek het garen niet te strak, want dat maakt het breien lastiger.Houd een draad van je garen in iedere hand.Wikkel het garen om je wijsvinger om een lus te maken.
Plaats de lus op de naald, waarbij je deze om je vinger houdt.
Haal de draad in je linkerhand over de naald heen.
Haal je vinger weg en trek zachtjes aan de draad in je rechterhand om de steek iets strak te trekken.
Wikkel de draad om je rechterwijsvinger en plaats de lus op de naald.
Wikkel de draad in je linkerhand om de naald heen.
Haal je vinger weg en trek de steek strak.
Her is belangrijk dat alle steken even strak zijn. Herhaal deze stappen tot je het benodigde aantal steken hebt opgezet.